- Blog
Het einde van 2025 komt in zicht. Voordat de oliebollen en champagne op tafel staan, is het altijd een mooi moment om terug te blikken en vooruit te kijken. Wat hebben we bereikt en waar zijn we tevreden mee? Uiteraard komt daarna de vraag ‘En hoe nu verder?’ en ‘Wat zijn de plannen voor volgend jaar?’.
Het eerste jaar van coöperatie Midden Nederland Leert zit er bijna op, we komen op stoom! Opstarten kost tijd en als je, zoals ik, ongeduldig bent, wil je altijd sneller, maar ik merk nu dat we los gaan komen. Ik noem maar even een paar hoogtepunten van dit jaar:
- We hebben statushouders die inmiddels voor de klas staan en dat is fantastisch! Niet alleen omdat we hiermee werken aan het lerarentekort in bètavakken, maar ook omdat mensen hun beroep kunnen uitoefenen in een nieuw land en hiermee volwaardig deel uitmaken van onze samenleving. Kom er maar eens om in deze tijd!
- In onze regio hebben we ook een groot tekort aan schoolleiders. Gelukkig draait het programma Klaar voor de Start nu op volle toeren en dat zorgt ervoor dat geïnteresseerde leraren kunnen kijken of een leidinggevende positie in het onderwijs iets voor hen is.
- Verder gaat volgend jaar de pilot met de vervangingspool in Amersfoort van start.
- Ook zijn we in contact met de arbeidsmarktregio’s en komen er daarmee zij-instromers in het onderwijs terecht.
Misschien is het nog klein, maar de eerste resultaten komen nu op gang en we houden oog op de bal, namelijk dat het allemaal bijdraagt aan het verminderen van het leraren- en schoolleiderstekort, dat we werken aan professionaliseren en uiteindelijk dat we goed onderwijs voor elke leerling en student in onze regio bieden. In 2026 gaan we bestaande projecten opschalen, zodat er meer mensen beschikbaar komen voor het onderwijs en zetten we in op een nog betere structuur van samen opleiden, inductie en professionaliseren. Mooi als we voldoende en goede mensen binnen hebben in de scholen, maar we willen ook dat zij zich kunnen blijven ontwikkelen én dat ze blijven.
Bovendien gaan we komend jaar verkennen hoe we AI het beste kunnen inzetten in de arbeidsorganisatie van het onderwijs. Hoe kan Artifical Intelligence leraren en schoolleiders helpen in hun werk en mogelijk tekorten verminderen? Daarnaast is anders organiseren een groot thema. We weten immers dat we op termijn echt te weinig mensen hebben en dus kijken we hoe we dit het beste kunnen oplossen. Dat geldt ook voor thema’s als sociale veiligheid, verzuimreductie en leerlingen interesseren om in het onderwijs te gaan werken. Enorme uitdagingen die we niet even snel klaren, maar waarvan we denken dat we de komende jaren wel het verschil kunnen maken. We gaan hiermee aan de slag door te kijken naar wat we al weten uit onderzoek, eerdere pilots, ideeën die door andere regio’s succesvol zijn uitgevoerd en goede voorbeelden uit andere sectoren.
Voor mijzelf was het een nieuwe uitdaging om in een enorme regio te starten en te kijken hoe we voor, door en met leraren en schoolleiders aan de arbeidsmarktvraagstukken kunnen werken en hoe we echte samenwerking tot stand kunnen krijgen. Het maatschappelijk belang vooropstellen en voorbij concurrentie en het eigen tuintje kijken, zouden meer mensen moeten doen. Ik vind het geweldig dat het lekker concreet is, bestuurlijk ingewikkeld, maar dat je weet waar je het voor doet.
Dus: tevreden over dit jaar! We zijn er nog lang niet, maar moedig voorwaarts gaan we in het nieuwe jaar mooie resultaten bereiken en dingen uitproberen. Ik wens u allen mooie dagen, geniet van de kerstvakantie en op naar een heel mooi 2026!
Patrick Banis
Ook interessant
Bekijk alles
Nationale aanpak professionalisering van leraren (NAPL)
Uitleg over de nationale aanpak professionalisering van leraren
Save the date: 11 februari congres 'Anders Organiseren'
Op 11 februari 2026 organiseert Midden Nederland Leert het congres 'Anders Organiseren' samen met OMN.
Professionaliseringsbehoeften van leraren
Professionaliseringsbehoeften van lerarenDe Onderwijsregio Midden Nederland Leert onderzocht de professionaliseringsbehoeften van leraren om vraag en aanbod beter te verbinden. Honderden leraren vulden hiervoor een online vragenlijst in.
Over Midden
Nederland leert
Genoeg goede mensen voor de klas en in de school, dat is onze doelstelling. Ontdek hoe we dat doen.