- Blog
De Onderwijsregio Midden Nederland Leert kan met een fijn gevoel de Kerst ingaan. Er is in het afgelopen jaar veel, heel veel, gebeurd en er staan nog vele potjes op het vuur. Maar om in de Kerstsfeer te blijven de belangrijkste slag die we hebben geslagen hebben is het creëren van het wij-gevoel. Steeds duidelijker wordt dat we het samen moeten doen. Samen de gevolgen van het lerarentekort aanpakken. Samen nieuwe doelgroepen het onderwijs binnen halen. En samen onze leraren en schoolleiders binden en boeien. Mooi is dat we dat niet alleen in het plan van aanpak en ons regio-convenant hebben vastgelegd maar dat we dat ook in de onderlinge samenwerking en communicatie zien. Ieder onderwijsbestuur heeft expliciet getekend voor het regio-convenant en dat is niet voor niks. Het regio-convenant beschrijft in feite wat onze manieren zijn en hoe we samenwerking tot het uitgangspunt van onze Onderwijsregio hebben gemaakt. Ook de zeven onderwijsbesturen die per 1 januari 2025 tot de Onderwijsregio gaan toetreden hebben van harte ingestemd met het regio-convenant.
De kerstmaaltijd die klaar staat
Fijn is dat de onderwijsregio Midden Nederland Leert per 1 januari 2025 ook echt een coöperatie en dus een rechtsvorm is. Een groot voordeel daarbij is dat we als coöperatie ook zelf als penvoerder kunnen optreden, als de subsidieverstrekker dat mogelijk maakt. Zeker bij nieuwe subsidiestromen kan dat een belangrijk voordeel zijn. Een ander voordeel is dat door de coöperatie de onderwijsinstellingen ook echt het laatste woord hebben en dat er niet een bestuur komt dat ver weg zit van de scholen. Voor en door de onderwijsinstellingen.
Ook hebben we door de coöperatie allerlei aansprakelijkheden goed kunnen regelen. Joost Kentson (CVOG), Annet Kil (GSF), Geert Popma (Meerscholen), Tijmen Smit (Kalsbeek) en Marlies Verkuijlen (MBO Amersfoort) zijn de oprichters van de coöperatie Midden Nederland Leert. Veel van de VO- en MBO-onderwijsinstellingen hebben inmiddels de medezeggenschap en de Raden van Toezicht geraadpleegd om aan de coöperatie te kunnen deelnemen. Dus ook dat proces is in volle vaart.
Het mooie van de coöperatie Midden Nederland Leert is dat de inbreng van de leraren en de schoolleiders nu ook structureel geregeld is. Zowel de schoolleiders als de leraren krijgen zitting in het bestuur en hebben uiteraard volledig stemrecht in het bestuur. De schoolleiders zijn dit jaar al vele malen bijeengekomen en ook het lerarenberaad is in de afgelopen twee maanden driemaal bijeengeweest. Mocht je nog belangstelling hebben, je bent van harte welkom. We willen dat alle sectoren en onderwijssoorten, kleine instellingen, grote instellingen, startende leraren en ervaren leraren in het lerarenberaad komen. Beide beraden hebben inmiddels een voorzitter voorgedragen die voor de komende drie jaar in het bestuur en de Algemene Ledenvergadering gaan plaatsnemen. Van harte welkom!!!
Potjes op het vuur
Inductienetwerken
2024 stond in het licht van de voorbereiding. 2025 staat in het teken van de uitvoering van de plannen. Het belangrijkste plan is misschien wel de opbouw van de educatieve infrastructuur in de Onderwijsregio Midden Nederland Leert. Ieder VO-onderwijsbestuur wordt met minimaal 65000 euro gefaciliteerd om een inductienetwerk op te bouwen en te onderhouden. Dit bedrag wordt nog aangevuld met een bedrag dat afhankelijk is van het aantal leerlingen/studenten van het onderwijsbestuur. Op deze wijze kunnen we startende leraren, onbevoegde leraren, statushouders, zijinstromers en studenten altijd van een goede en intensieve begeleiding voorzien. Voor het binden en het boeien worden de inductienetwerken heel belangrijk. Een regio-project wordt opgezet om van elkaar te leren en gezamenlijk te leren.
Co-teach/DGDD (Digitale geletterdheid/Digitale didactiek)
Er gaat ook een project starten genaamd Co-teach /DGDD dat een samenwerking is tussen de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht en de Onderwijsregio Midden Nederland Leert. Dit project verzorgt bovenbouw Informatica-examenonderwijs met door vakdidactici ontwikkelde digitale modules en gastdocenten uit het bedrijfsleven. Met gebruik van deze Co-Teaching onderwijsstrategie kunnen leerlingen onder begeleiding van een anders-bevoegde docent toch hun Informatica eindexamen behalen. Daarnaast wordt er een leerlijn digitale geletterdheid ontwikkeld die modulair is opgebouwd. Deze leerlijn neemt de (nieuwe) kerndoelen digitale geletterdheid als uitgangspunt en kan flexibel ingezet gaan worden voor onderwijs in digitale geletterdheid. Als je als school wil deelnemen aan dit project, meld je vooral aan!
Meer uren werkt
Nieuw is het project “Meer uren werkt”. De Onderwijsregio is van plan een aanvraag te doen bij een groeifonds van het ministerie SZW. Nederland is wereldkampioen deeltijdwerken. Als iedereen een beetje meer zou gaan werken dan zou het lerarentekort er heel anders zien. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen uit het onderwijs wel meer willen werken maar niet meer van hetzelfde. Midden Nederland Leert wil onderzoeken wat we als onderwijs moeten doen om meer mensen te verleiden meer uren te gaan werken. We willen ons als onderwijsregio richten op het herstructureren van taken. Concreet betekent dat we gaan onderzoeken hoe we de taken anders moeten organiseren om het voor leraren aantrekkelijker te maken om meer te gaan werken. Er staat mogelijk een totale subsidie van €350.000 tegenover. Als je als onderwijsinstelling wil meedoen laat het ons weten. Drie instellingen zijn je al voorgegaan.
Talent- en expertpool
Medio 2025 willen we als onderwijsregio starten met een talent- en expertpool. De pilot wordt uitgevoerd in de regio Amersfoort. De talent- en expertpool moet een alternatief bieden op de vele commerciële aanbieders die in het VO en MBO actief zijn. Het PO werkt al veel langer met eigen pools en hebben veel ervaringen opgedaan in samenwerking met Transvita. We hebben daarom Transvita benaderd om samen met hen een talent- en expertpool voor het VO- en MBO op te zetten. De eerste stappen zijn inmiddels gezet en het ziet er veelbelovend uit.
Een leergang voor expert-leraren
Binden en boeien, veel van onze beste leraren maken vaak stappen door zich richting het management te professionaliseren. Als dat een bewuste keuze is, is dat uiteraard prima. Het tekort aan schoolleiders is net zo groot als het lerarentekort. Maar vaak komt een dergelijke keuze ook voort uit het ontbreken van een adequaat alternatief of professionaliseringsaanbod. Waarom de expert-leraren niet professionaliseren in waar ze het beste in zijn: lesgeven! Ze kunnen dan zich verdiepen of verbreden of hun kennis en ervaring in dienst stellen van de collega’s of vaksecties. Het grote voordeel is dat ze zowel voor de leerlingen als de collega’s als leraar behouden blijven.
We gaan daarom met universiteiten en hbo-instellingen in gesprek om een dergelijke modulaire leergang te kunnen aanbieden. Er kan dan gedacht worden aan professionalisering op gebieden als curriculum-ambassadeur, leraar-onderzoeker of toepassing van het vakgebied in digitale geletterdheid of AI. Tevens proberen we via deze leergang een groep van expert-leraren te vormen. Voor het meedenken en co-creatie in deze leergang zoeken we uiteraard…..leraren.
Student op school (SOS)
Een ander project waar scholen zich voor kunnen aanmelden is Student op School. Het is een win-win-win project: Het brengt studenten in contact met onderwijs om zo belangstelling te creëren om later een stap naar het onderwijs te overwegen. Het biedt de studenten daarnaast een leuke bijverdienste. Het biedt scholen de mogelijkheid studenten in te zetten bij het uitvoeren van taken die door het lerarentekort onder druk zijn komen te staan of waarvoor nu commerciële bureaus voor worden ingehuurd. En de derde win ligt bij de leerlingen, zij ontvangen vanuit de studenten in de school extra begeleiding en komen in contact met een (jong)volwassen persoon die hun belevingswereld goed begrijpt.
Het gaat bij dit project nadrukkelijk om een not for profit aanpak waarbij studenten uit de niet-lerarenopleidingen van de universiteiten en hogescholen ingezet worden. De studenten volgen vooraf een trainingstraject en worden goed begeleid. Uiteraard gaan ze niet als leraar aan de slag. Voor de eerste 30 gewerkte uren per student ontvangt de school financiële ondersteuning voor 50% van de personeelslasten van de onderwijsregio Midden Nederland Leert. Als de school de student langer wil inzetten, dan draagt de school na 30 uur zelf de volledige personeelslasten. Als je als school wil meedoen, meld je aan!
Het dessert
En dan als toetje. We hadden al een communicatiestrategie opgesteld. We hadden al een eigen huisstijl. Ook hadden we al een mooie landingspagina. Maar we hebben nu eindelijk ook……een eigen site. We zijn ontzettend trots dat onze Midden Nederland site in januari 2025 van start gaat. De huidige landingspagina is uiteraard prachtig maar daar kunnen we niet interactief mee communiceren. Met de nieuwe site kan dat straks wel. Dat is essentieel voor potentiële zijinstromers of statushouders maar niet minder belangrijk voor de communicatie naar alle betrokkenen in de scholen. We zijn zowel met leraren, schoolleiders, schoolopleiders als bestuurders in gesprek om de site in co-creatie zo toegankelijk mogelijk te maken.
Rest niets anders dan jullie allemaal hele fijne feestdagen toe te wensen zodat we in 2025 weer een frisse start met de Onderwijsregio Midden Nederland Leert kunnen maken!!!
Theo Douma
Ook interessant
Bekijk allesNieuwe campagne over werken in het onderwijs: Werken met de Toekomst
Lees het persbericht over de nieuwe campagne.
Kandidaten Statushouders voor de klas ontvangen certificaat
Maandag 27 januari ontvangen kandidaten van Statushouders voor de klas hun certificaat. Maak kennis!
Terugblik één jaar Midden Nederland Leert
Terugblik op 2024
Over Midden
Nederland leert
Genoeg goede mensen voor de klas en in de school, dat is onze doelstelling. Ontdek hoe we dat doen.