- Nieuws
De Nationale Aanpak Professionalisering van Leraren (NAPL) is een programma dat zich richt op de ontwikkeling, kwaliteit en borging van professionaliseringstrajecten voor leraren in het PO, VO en MBO. De aanpak bestaat uit meerdere programmalijnen die gezamenlijk bijdragen aan een krachtige leer- en ontwikkelinfrastructuur.
NAPL bestaat uit vier hoofdprogrammalijnen:
1. Ontwikkelpaden voor leraren
2. Digitaal platform
3a. Ontwikkelen van professionalisering in co-creatielabs
3b. Inzet van professionalisering via een tegemoetkoming voor leraren
4. Kwaliteitskader en borging
Wat betekent de NAPL voor jou als leraar?
NAPL helpt leraren om hun professionele ontwikkeling beter vorm te geven. Het doel is dat elke leraar in elke fase van de loopbaan toegang heeft tot goed, passend en herkenbaar professionaliseringsaanbod.
Ontwikkelpaden voor leraren
Er worden landelijk ontwikkelpaden gemaakt die duidelijk laten zien:
- wat je als start- en vakbekwaam leraar moet kennen en kunnen;
- hoe je kunt doorgroeien;
- welke specialisaties er mogelijk zijn;
- hoe opleidingen en professionalisering beter op elkaar aansluiten.
Deze ontwikkelpaden geven je als leraar meer handvatten om je eigen loopbaan vorm te geven.
Behoeften helder krijgen
Het is belangrijk om goed inzicht te krijgen in de ontwikkelbehoeften van leraren. Om alle Onderwijsregio’s hierin te ondersteunen is een voorlopersgroep op dit moment bezig om, mede op basis van ervaringen uit het land, een stappenplan op te zetten om dit op Onderwijsregio-niveau helder te krijgen. Het doel is om het uiteindelijke professionaliseringsaanbod goed te laten aansluiten bij de behoeften van leraren.
Daarom wordt in iedere Onderwijsregio opgehaald:
- welke ontwikkelbehoeften leraren hebben,
- waar ze in de praktijk tegenaan lopen,
- en wat er nodig is om goed les te kunnen geven.
De inventarisatie die in 2025 in de Onderwijsregio Midden Nederland Leert is uitgevoerd onder leraren is mooie input hiervoor.
Samenwerking in co-creatielabs
Daarna gaan leraren, de lerarenopleidingen van de Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht en de scholen uit de Onderwijsregio’s Midden Nederland Leert, Utrecht Leert, Rivierenland en Midden Nederland PO, samen in co-creatielabs aan de slag om professionaliseringstrajecten te ontwerpen die écht bij de praktijk passen. De subsidieaanvraag moet in maart/april worden ingediend waarna, bij toekenning, de co-creatielabs in september 2026 van start gaan.
Wat gebeurt er de komende tijd?
De komende maanden wordt het stappenplan voor het inventariseren van behoeften van leraren in zo’n tien Onderwijsregio’s getest met leraren en schoolleiders. Samen kijken we hoe dit werkt en wat goed aansluit bij leraren.
Begin vanaf 2026 worden de eerste ontwikkelpaden gepubliceerd en starten lerarenopleidingen met de voorbereidingen van de co-creatielabs.
Denk mee over professionalisering
Midden Nederland Leert levert graag een actieve bijdrage aan NAPL, samen met jou als leraar, zodat professionalisering echt aansluit bij wat jij en je collega’s nodig hebben.
Ben je leraar in Onderwijsregio Midden Nederland Leert en wil je graag meedenken over je eigen professionalisering en die van je collega’s? Meld je dan aan via contact@middennederlandleert.nl o.v.v. NAPL en we benaderen je wanneer de co-creatielabs van start gaan.
Ook interessant
Bekijk alles
De kop is eraf en nu door!
Terug- en vooruitblik van voorzitter Patrick Banis
Save the date: 11 februari congres 'Anders Organiseren'
Op 11 februari 2026 organiseert Midden Nederland Leert het congres 'Anders Organiseren' samen met OMN.
Professionaliseringsbehoeften van leraren
Professionaliseringsbehoeften van lerarenDe Onderwijsregio Midden Nederland Leert onderzocht de professionaliseringsbehoeften van leraren om vraag en aanbod beter te verbinden. Honderden leraren vulden hiervoor een online vragenlijst in.
Over Midden
Nederland leert
Genoeg goede mensen voor de klas en in de school, dat is onze doelstelling. Ontdek hoe we dat doen.