- Nieuws
Vorig schooljaar is een kandidaat van Statushouders voor de klas, een programma van Midden Nederland Leert, gestart bij het Minkema College in Woerden. Annet van de Wouw, afdelingsleider leerjaar 1, vertelt over de ervaringen tot nu toe. ‘We zijn heel tevreden, maar het is wel investeren.’
Als een wiskundedocent in deze tijd bij je school solliciteert, wijs je hem of haar niet zomaar af. Annet: ‘Toch was het geen makkelijke beslissing om deze docent aan te nemen, want we twijfelden of de leerlingen haar goed genoeg zouden kunnen verstaan. Haar Nederlands was nog niet optimaal. Tegelijkertijd zien we het als onze maatschappelijke plicht om docenten van Statushouders voor de klas een kans te geven. We besloten haar in de brugklas te laten starten.’
Enorm gemotiveerd
Een belangrijke reden dat Annet deze beslissing durfde te nemen, is de grote motivatie van de docent zelf. ‘Ze grijpt iedere kans aan om haar Nederlands te verbeteren. Ook bereidt ze haar lessen extreem goed voor. Zo leert ze wat ze wil vertellen uit haar hoofd en maakt ze uitgebreide powerpoints die de leerlingen na afloop toegestuurd krijgen. Natuurlijk zit hier ook meteen een valkuil: spontaan reageren en in het moment begrijpen wat leerlingen zeggen, is nog lastig. In het begin was ze daardoor best zenuwachtig en dat heeft natuurlijk z’n weerslag op de leerlingen. Inmiddels staat ze veel meer ontspannen voor de klas en heb ik haar Nederlands vooruit zien gaan. Dat vind ik knap.’
Aandacht investeren
Het is belangrijk dat zowel de school als de docent vol in het traject zitten om het te laten slagen. ‘Het vraagt een investering in aandacht van de leidinggevende en collega’s. En soms moet je daar creatief in zijn. Wij hebben bijvoorbeeld een collega aan deze docent gekoppeld om Nederlands te praten. Even samen naar de markt, een praatje bij de koffie… Samen met twee collega’s bezochten we meerdere keren haar les en gaven feedback. Zo merkten we bijvoorbeeld dat haar manier van lesgeven vrij zakelijk was. Na onze uitleg dat het in Nederland gebruikelijk is om af en toe iets persoonlijks te delen of een grapje te maken, is ze dat bewust gaan doen. Ze is heel dankbaar voor alle mogelijkheden en pakt die met twee handen aan.
Verder was de docent buiten haar eigen uren klassenassistent bij een andere leraar wiskunde, om te ervaren hoe het er bij een ander in de klas aan toe gaat. Daarnaast kreeg ze, net als andere startende leraren, begeleiding om wegwijs te worden op de school. En zelf had ik regelmatig een gesprek met haar over hoe het ging.’
Heel erg geboft
Annet heeft ervaren dat het essentieel is om vierkant achter de docent te staan, want ouders en leerlingen kunnen kritisch zijn. ‘Op de eerste ouderavond kreeg ik allerlei zorgen van ouders te horen. Dat vond ik pijnlijk. Ik heb toen ook gezegd dat we haar met z’n allen een kans moeten geven. Inmiddels zijn de geluiden gelukkig verstomd. Ze is erg betrokken bij de leerlingen en geeft extra uitdaging of juist extra aandacht als leerlingen dat nodig hebben. We hebben gewoon heel erg geboft met haar!’
Kijk voor meer informatie op Ik ben statushouder.
Ook interessant
Bekijk alles
Klaar voor de start in leiderschap: ontdekken of schoolleiderschap bij je past
Twee trainers van Klaar voor de start in leiderschap vertellen over het programma.
Nog een paar maanden Student op School
Student op School loopt nog tot 31 december. Wees er snel bij als je nog wilt deelnemen.
Samen Opleiden & Inductie: verkennen, luisteren, doorpakken
Caroline Korpershoek, projectleider Samen Opleiden & Inductie, is optimistisch gestemd in dit interview.
Over Midden
Nederland leert
Genoeg goede mensen voor de klas en in de school, dat is onze doelstelling. Ontdek hoe we dat doen.