- Nieuws
“De basis is gelegd, nu kunnen we écht aan de slag”
Op 1 januari 2024 ging onderwijsregio Midden Nederland Leert als een van de voorlopersregio’s van start. We kijken terug op het afgelopen jaar met programmamanager Inge Schwartz en Tijmen Smit, bestuurder van het Kalsbeek College en lid van de stuurgroep van Midden Nederland Leert.
Op 1 januari was onderwijsregio Midden Nederland Leert een nog bijna onbeschreven blad. Er was geen blauwdruk, geen stappenplan om te volgen. Eén ding stond voor de schoolbesturen echter vast: als we het voorloperschap serieus nemen, dan moeten we de ambities op het begeleiden en behouden van nieuwe collega’s hoger leggen. Die overtuiging was leidend in de gesprekken en de afspraken die zijn gemaakt. “Dit jaar was nog wel het jaar van de randvoorwaarden. We hebben hard gewerkt om een structuur neer te zetten, zodat we ons in 2025 met de inhoud bezig kunnen houden. Daar kijk ik meer naar uit”, vertelt Tijmen. “We hebben over alle zaken moeten nadenken en discussiëren, van de rechtsvorm tot en met de participatie van de beroepsgroep en de besluitvorming. Niets was gedefinieerd, de introductie van de onderwijsregio’s door OCW lijkt daarmee ondoordacht, ik had meer regie verwacht en gehoopt.” Inge haakt daar op in: “Ondanks de ingewikkelde onderwerpen is het gezamenlijk vaststellen van de koers wél gelukt. Het blijft soms gecompliceerd om iedereen aan boord te krijgen en te houden, de beschikbare middelen goed te verdelen en de gevestigde belangen en nieuwe ambities met elkaar in overeenstemming te brengen. Toch verliepen de gesprekken behoorlijk soepel. De uitgangspunten van onze samenwerking staan in het regioconvenant [link naar regioconvenant] en iedereen is daarop aanspreekbaar. Ook nieuwe bestuurders die zich aansluiten committeren zich aan deze afspraken.”
Kleine successen
Ondanks dat het eerste jaar vooral een ‘bestuurlijk feestje’ was door alle organisatorische voorwaarden die geregeld moesten worden, zijn er wel degelijk kleine successen te vieren. Inge noemt de subsidieaanvraag die de basis legt voor hoe er de komende jaren gewerkt wordt aan het opleiden en begeleiden van studenten en startende leraren. Ook is Inge blij met de groep leraren die zich verzameld heeft in het lerarenberaad, het orgaan voor leraren om hun stem te laten horen en mee te denken in de onderwijsregio. Datzelfde geldt voor de groep schoolleiders die het schoolleidersberaad gaan vormen en een verkenning zijn gestart naar een regionale samenwerking op het gebied van oriëntatie, inductie en professionalisering van leidinggevenden. Verder is er een prachtig logo ontworpen en een website waar de verschillende partijen binnen en buiten de onderwijsregio terecht kunnen voor informatie. “De zij-instroomcoördinator die bovenregionaal werkt en het centrale aanspreekpunt is voor scholen en geïnteresseerden is dit jaar beter vindbaar geworden en heeft in samenwerking met de scholen een aantal zij-instromers een mooie plek in het onderwijs kunnen bieden. We zijn klein gestart, maar dit is wel het beginpunt voor een ketenaanpak voor scholen die hieraan deel willen nemen. Daar ben ik trots op.” Ook Tijmen ziet in Woerden al wat voorzichtige successen. Zo heeft de komst van de onderwijsregio de discussie versneld over hoe er samengewerkt kan worden in de begeleiding van stagiairs en nieuwe docenten.
Verbeteren inductiebegeleiding
Inge besluit: “Het is belangrijk voor ogen te houden voor wie we het doen: voor de leerlingen en studenten. We willen hen goed onderwijs bieden en daarvoor is het essentieel dat we ons richten op een goede begeleiding van zij-instromers en startende leraren. We kijken hoe we het vak van leraar en schoolleider aantrekkelijker kunnen maken, zodat meer mensen enthousiast worden, maar ook zodat meer mensen behouden blijven voor het vak. In het plan voor 2025 staan maatregelen die de effecten van het leraren- en schoolleiderstekort dempen. Ik sta te popelen om al onze plannen uit te voeren en impact te maken in de scholen, zoals de stappen die we gaan zetten om de inductiebegeleiding regionaal op te pakken.” Tijmen: “Ik ben blij dat het volgend jaar vooral over de inhoud gaat. Dan kunnen we gezamenlijk nieuwe stappen zetten op het gebied van instroom en behoud, waarbij bestaande oplossingen die goed werken in ere worden gehouden. Het is de kunst om te kijken waar de onderwijsregio beter bijdraagt aan het oplossen van het vraagstuk van het lerarentekort en daar volop inzetten.”
Ook interessant
Bekijk allesNieuwe campagne over werken in het onderwijs: Werken met de Toekomst
Lees het persbericht over de nieuwe campagne.
Kandidaten Statushouders voor de klas ontvangen certificaat
Maandag 27 januari ontvangen kandidaten van Statushouders voor de klas hun certificaat. Maak kennis!
Project Student op School is winst voor alle betrokkenen
Zowel studenten als scholen en leerlingen profiteren van het project Student op School.
Over Midden
Nederland leert
Genoeg goede mensen voor de klas en in de school, dat is onze doelstelling. Ontdek hoe we dat doen.