- Nieuws
“Wat ik doe, moet echt iets toevoegen aan wat er al is,” zegt Tobias Kuyvenhoven. Sinds 1 januari is hij verbonden aan Midden Nederland Leert als projectleider Professionalisering. In deze functie richt hij zich in eerste instantie specifiek op de mogelijkheden voor medior- en seniorleraren.
In de eerste maanden stond vooral het beter leren kennen van het speelveld centraal. “Ik ben nu drie à vier maanden bezig en begin de dynamiek steeds beter te begrijpen,” vertelt Tobias. “Wat me opviel, is de brede bereidheid tot samenwerking — ook al vinden we niet altijd direct de antwoorden op hoe die samenwerking er precies uit moet zien. Dat heeft me positief verrast.”
Elkaar aanvullen en versterken
Op dit moment onderzoekt Tobias de behoefte aan een virtuele academie voor de professionalisering van leraren. “Er is al ontzettend veel beschikbaar binnen onderwijsinstellingen. De kunst is om niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar juist te kijken waar we kunnen aanvullen en versterken.”
Ambassadeur voor persoonlijke ontwikkeling
“Persoonlijke ontwikkeling maakt je werk leuker — daar geloof ik echt in. Daar ben ik graag een ambassadeur voor.” Tobias weet dat veel leraren de dynamiek van het onderwijs als een van de aantrekkelijkste aspecten van hun vak ervaren. Je moet je blijven ontwikkelen, omdat het onderwijs ook steeds in beweging is. De hoge werkdruk maakt het echter lastig om tijd vrij te maken voor persoonlijke ontwikkeling. Het versnellen en vergemakkelijken van kennisdeling is een mooie uitdaging én kans tegelijkertijd.
Daar ziet Tobias een taak voor zichzelf. “Het is zonde als kennis maar beperkt beschikbaar is. Een van de dingen die ik daarom wil onderzoeken, is de mogelijkheid om het bestaande aanbod van scholen gedeeltelijk open te stellen voor meerdere scholen en besturen — ook al is dat financieel en organisatorisch complex.” Bovenschoolse samenwerking is daarin cruciaal. Tobias hoopt aan het einde van het jaar nieuwe samenwerkingen te zien ontstaan.
Zicht op carrièremogelijkheden
Ook andere vormen van samenwerking krijgen aandacht. Zo zijn er korte lijnen tussen Midden Nederland Leert en de Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL). Het NAPL werkt onder meer aan ontwikkelpaden die leraren perspectief bieden op hun carrièremogelijkheden. “Het hebben van perspectief helpt enorm bij professionalisering. Het zou mooi zijn als meer instellingen werken met ontwikkelpaden en/of loopbaanpaden voor leraren.”
HR en leraren betrekken
De komende maanden richt Tobias zich op het nog beter betrekken van HR-afdelingen en leraren. Eind dit schooljaar wil hij een voorlopig advies uitbrengen. Na de zomer kan hij dan aan de slag met de vervolgvragen, zodat er in december een sluitend advies ligt. Voor nu is de insteek: “Kijken of we op basis van behoeften vanuit de onderwijsregio een pilot kunnen starten, zoveel mogelijk de krachten bundelen, benutten wat er al is, en dit onder de aandacht brengen van een grote groep.”
Lees meer over dit project in de projectbrief Professionaliseren
Ook interessant
Bekijk allesNieuwe voorzitter: Patrick Banis
Een bericht van de nieuwe voorzitter Patrick Banis.
Benoeming nieuwe voorzitter
Bericht van het bestuur: op 8 mei is tijdens de ALV de nieuwe voorzitter benoemd.
Cijfers, cijfers, cijfers en wat nodig is
Theo Douma laat in zijn blog de cijfers van het lerarentekort aan het woord.
Over Midden
Nederland leert
Genoeg goede mensen voor de klas en in de school, dat is onze doelstelling. Ontdek hoe we dat doen.